Štát je majster vo vyťahovaní peňazí z vreciek chudobných občanov
Zatepľovanie činžiakov bolo hitom na prelome tisícročia. Spoločenstvá vlastníkov si od neho sľubovali nižšie náklady na teplo, a tak dodnes splácajú dlhy s komerčnými úrokmi, aby raz, možno o desať rokov, konečne za to teplo začali platiť naozaj menej. Mýlili sa.
O finančnú podporu na zateplenie našich príbytkov sme sa mohli oficiálne uchádzať v rámci niekoľkých programov. Mohli sme žiadať o dotáciu z verejných zdrojov alebo o komerčný úver so zvýhodnenými podmienkami. Vnucovala nám ich aj Európska banka pre obnovu a rozvoj. Zateplený panelák bol hit, merače tepla na radiátor ešte väčší a úplným esom bolo "odstrihnutie sa" od veľkovýrobcov tepla zriadením si vlastnej plynovej kotolne v dome. Dokonca spoločenstvá vlastníkov mohli celú stavbu financovať zo stopercentného úveru so splatnosťou na pätnásť rokov. Veď čo po úrokoch, keď na teple ušetríme, aj tak to bude výhodnejšie.
AK TO PORÁTAME
Spotreba energie v budovách, reprezentovaná domácnosťami, obchodom a službami, sa na konečnej energetickej spotrebe podieľa až tridsiatimi ôsmimi percentami, čo predstavuje najvyšší podiel zo všetkých sektorov. Prevažuje spotreba energie na vykurovanie a prípravu teplej vody. Spotreba tepla v budovách, do ktorých sa teplo dodáva zo systémov centralizovaného zásobovania teplom, sa monitoruje už dlhodobo. Keďže časť spotreby tepla je v SR pokrývaná tzv. domovými kotolňami, rozšírilo sa pravidelné monitorovanie spotreby tepla aj na budovy s vlastnými kotolňami. Novú povinnosť zaviedla posledná novela zákona o tepelnej energetike č. 100/2014 Z. z. Vlastníci a správcovia bytových domov s vlastnými kotolňami majú poskytovať údaje o množstve energie spotrebovanej na výrobu tepla, množstve tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody, ako aj ďalšie výkazy. Na to, aby správca domu mohol v spolupráci so spoločenstvom jeho vlastníkov také výkazy kamsi posielať, potrebuje merače. To je prvý náklad. Potom potrebuje certifikát, že tie merače merajú, ako majú, aj ten niečo stojí. A takýchto certifikátov bude viac, hovorí sa o potrebe certifikovanej previerky meračov raz ročne. A to ešte nevieme, či aj samotní vlastníci vo svojich bytoch na radiátoroch v nich nebudú musieť certifikovať a verifikovať, inak platiť a platiť za to, že konečne začali šetriť. V súčasnosti stav pripomína nekalú súťaž medzi veľkými dodávateľmi tepla, ktorí si dokážu vylobovať v podstate akýkoľvek zákon na úkor bezbranných občanov vlastníkov, ktorí si pobrali úvery, aby kúrili lacnejšie.
PETÍCIA PREZIDENTOVI
Nikto o tejto petícii nehovorí, nepíše. Je takmer zatajená. Aj v tomto prípade sa ukazuje, ktoré médiá stoja na strane oprávnených záujmov občanov a ktoré iba robia "vzťahy s verejnosťou" pre tých alebo oných politikov a ich strany. Ide o petíciu s názvom Na vykonanie zmien zákona Národnej rady SR č. 657/2004 Z. z. v znení zákona Národnej rady SR. Prijatý zákon č. 100/2014 Z. z. o tepelnej energetike je podľa iniciátorov petície tendenčný, negatívne jednostranne zameraný proti konečným spotrebiteľom tepla. Ide o veľkú skupinu občanov tohto štátu, na ktorú sa zákon vzťahuje a bude mať na ňu negatívne sociálne vplyvy. Novela zákona je zameraná najmä na bytové hospodárstvo a osobné vlastníctvo občanov a dotýka sa prevažnej väčšiny vlastníkov bytov, najviac však dôchodcov a skupiny sociálne slabších. Najvyšší podiel nákladov v domácnosti predstavujú výdavky na bývanie, ktoré sú v rámci EÚ tretie najvyššie – na Slovensku až štvr tinu našich peňazí dáme na teplo. Novela rozširuje administratívne povinnosti spoločenstiev vlastníkov bytov a správcovských organizácií, ktorí tieto činnosti budú nútení vykonávať za úplatu. Zákon svojimi ustanoveniami nerieši energetickú efektívnosť v zmysle požiadaviek smernice EÚ č. 2012/27/EÚ, na ktorú sa odvoláva, a zjavne neguje práva vlastníkov bytov a nebytových priestorov v znení Zákona č. 182/1993 Zb. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Ide najmä o vlastnícke práva v bytovom dome a povinnosti vlastníkov a správcovských organizácií.
OBČAN PLAŤ!
Dôsledkom tejto zákonnej úpravy je skryté zvyšovanie nákladov na bývanie pod hrozbou finančných sankcií, načo sa využíva i smernica EÚ. Obmedzuje sa právo vlastníkom bytov a nebytových priestorov rozhodovať o efektívnosti hospodárenia v oblasti tepelnej energie v bytových domoch. Zamedzuje vlastníkom bytov a nebytových priestorov zvoliť ekonomickejší spôsob pri zásobovaní teplom budovaním zdrojov tepla v mieste spotreby, obnoviteľných zdrojov a vysokoúčinnej výroby tepla v objektoch, ktoré sú jedinou konkurenciou pre málo efektívnych dodávateľov tepla zo zdrojov a z rozvodov centrálneho zdroja tepla. "Základom trhovej ekonomiky je fungujúca hospodárska súťaž, k ochrane a podpore ktorej sa Slovenská republika zaviazala v článku 55 ods. 2 Ústavy SR. Preto musí byť úlohou protimonopolnej autority dohľad nad tým, aby mali účastníci hospodárskej súťaže rovnocenné podmienky a aby sa konkurenčné výhody veľkých výrobcov tepla nestali prostriedkom na zneužívanie spotrebiteľov v bránení konkurencii, keďže ekonomické subjekty, ktoré sa nedovolene bránia vplyvu konkurencie, sa stávajú ekonomicky aj politicky silné v neprospech spoločnosti ako celku. Prijatý zákon umožňuje práve toto výsadné postavenie veľkovýrobcov na úkor konečných spotrebiteľov," píše sa v petícii prezidentovi republiky. Lenže v spoločnosti, v ktorej je občan ukrátený o právo na objektívne informácie, možno o tejto petícii okrem jej iniciátorov nevie nikto.
Slovenské Národné Noviny; 42/2014; 18/10/2014; s.: 5; Ivan BROŽÍK ; Zaradenie: Ekonomika